Teatrul de Stat

Festivalul teatrului scurt

Descriere
Istoric
Ediția 2010

Trupa "Iosif Vulcan"

Stagiunea 2010-2011






ARHIVĂ
Actori
Spectacole
C

MIRCEA CONSTANTINESCU, actor


Data şi locul naşterii: 24.01.1952, Bucureşti

Studii: I.A.T.C. „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1975, clasa prof.Sanda Manu

Căsătorit cu ing.Liliana Constantinescu, au o fetiţă – Cristina.

 

Mircea Constantinescu a venit la Oradea în anul absolvirii (1975), împreună cu trei colegi de promoţie (Ileana Iurciuc, Mariana Neagu, Radu Vaida). A avut-o profesoară pe eminenta regizoare Sanda Manu, care a pretins studenţilor ei atât seriozitate maximă în pregătirea profesională, cât şi o conduită impecabilă. Mircea Constantinescu nu şi-a dezamăgit dascălul, fiind azi, nu doar un actor excepţional, ci, la rândul lui, un dascăl serios, apreciat şi iubit de studenţii săi.

Rolurile care l-au impus la Teatrul din Oradea, au fost cele de tip „tânăr răzvrătit, nonconformist, rebel: Fiul Adrian din spectacolul excepţional „Balconul” de D.R.Popescu, semnat de Alexandru Colpacci, „conştiinţă în alertă, căutător frenetic al adevărului şi al dreptei conduite”, aspirând spre puritate şi riscându-şi chiar viaţa pentru păstrarea idealurilor. Unul din rolurile care l-au impus categoric pe plan naţional, a fost AA din mult lăudatul „Emigranţii” de Slawomir Mrožek (regizor artistic: Alexandru Colpacci), unde juca alături de colegul său Radu Vaida, un cuplu care a cunoscut un succes binemeritat, jucând în numeroase reprezentaţii, în turnee naţionale. Comentatori avizaţi ai spectacolului au remarcat „temeritatea şi înzestrarea” celor doi foarte tineri actori, întruchipând admirabil doi „dezrădăcinaţi” polonezi, rătăciţi într-o lume străină.

Cu toată tinereţea şi lipsa de experienţă, actorul a găsit în el resurse emoţionale să creeze un profesor Udrea credibil în spectacolul spectacolul „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, alături de ceilalţi trei colegi de promoţie, toţi foarte buni în rolurile Mina (Mariana Neagu, Domnişoara Cucu (Ileana Iurciuc), Prof.Miroiu (Radu Vaida).

A jucat cu aplomb şi spirit ludic Pepelea (în spectacolul „Sânziana şi Pepelea” de V.Alecsandri), „hâtru, simpatic, debordând de voie bună”, pe Ciriviş în spectacolul „Capul de răţoi” de G.Ciprian, Coviello „vivace, iute la gest şi la minte” în „Fântâna Trevi” de Gian Lorenzo Bernini (o premieră absolută, un spectacol fermecător semnat de Sergiu Savin). A fost apreciat pentru sobrietatea şi inteligenţa cu care şi-a gândit rolurile, îndrumarea regizorilor contând desigur, dar creativitatea sa fiind lesne observată: un Corifeu în „Rhesos” de Euripide şi un Bucur în „Occisio Gregorii...”, un Tipătescu în „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale (în pofida tinereţii, personajului, actorul i-a adăugat, paradoxal, date posibile şi absolut credibile).

Unul din rolurile care l-au făcut să fie remarcat de întreaga presă de specialitate a fost cel al lui Rico Verri din spectacolul „Astă-seară se improvizează” (regia Alexandru Colpacci), spectacol care, de altfel, a obţinut Premiul A.T.M. (1978) pentru cea mai omogenă trupă. Personajul său „ardent” avea mister şi o nelinişte, căreia actorul i-a conferit exact dimensiunea pe care probabil i-a conferit-o Pirandello.

Înainte de a pleca din teatrul în care a cunoscut cu adevărat succesul, Mircea Constantinescu a gândit un spectacol „one man show” – „Strângând a vremii trudă într-un ceas”, în care a rostit inteligent, fără patos excesiv, echilibrat, texte celebre din Shakespeare, Brecht, Cehov, Caragiale, etc.

Azi el continuă să joace, cu acelaşi talent şi cu aceeaşi dăruire, roluri mari sau mici la Teatru Odeon din Bucureşti.

Este lector la Facultatea de Teatru, în 2009 şi-a susţinut doctoratul la prof.dr.Gh.Ceauşu şi este autorul volumului „De spectaculis”.

 

(Ianuarie 2010)

 

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea

 

  • Udrea în STEAUA FĂRĂ NUME de Mihail Sebastian, 1975, r.Szombati Gille Otto

  • Wilson în BOMBA ZILEI de Ben Hecht şi Charles McArthur, 1976, r.Szombati Gille Otto

  • Adrian în BALCONUL de D.R.Popescu, 1976, r.Alexandru Colpacci

  • Coviello şi Asistent regie în FÂNTÂNA TREVI de Gian Lorenzo Bernini, 1976, r.Sergiu Savin

  • Russel în HOTĂRÂREA de Mircea Bradu, 1977, r.Alexandru Colpacci

  • Pepelea şi Crivăţul în SÂNZIANA ŞI PEPELEA de Vasile Alecsandri, 1977, r.Sergiu Savin

  • Interpret în 1 8 7 7 după un scenariu de Viorel Horj, 1977, r.Szombati Gille Otto

  • Viorel Scurtuleţ în PIATRĂ LA RINICHI de Paul Everac, 1977, r.Szombati Gille Otto

  • AA în EMIGRANŢII de Slavomir Mrožek, 1977, r.Alexandru Colpacci

  • Ciriviş în CAPUL DE RĂŢOI de George Ciprian, 1978, r.Sergiu Savin

  • Bucur în OCCISIO GREGORII IN MOLDAVIA VODAE TRAGEDICE EXPRESSA, 1978, r.Ion Olteanu

  • Leandre în VICLENIILE LUI SCAPIN de Molière, 1978, r.Domniţa Munteanu

  • Rico Verri în ASTĂ-SEARĂ SE IMPROVIZEAZĂ de Luigi Pirandello, 1978, r.Alexandru Colpacci

  • Corifeul în RHESOS (REGELE TRAC) de Euripide, 1979, r.Sergiu Savin

  • Lorenzo în INIMA de Mircea Bradu, 1979, r.Alexandru Colpacci

  • Despréux în MADAME SANS-GÊNE de Victorien Sardou şi E.Moreau, 1979, r.Szombati Gille Otto

  • Ştefan Tipătescu în O SCRISOARE PIERDUTĂ de I.L.Caragiale, 1979, r.Alexandru Colpacci

  • Zapo în PENTRU PUŢINUL CÂNTEC (spectacol-coupé PICNIC PE CÂMPUL DE LUPTĂ de Fernando Arrabal şi CERŞETORUL SAU CÂINELE MORT de Bertolt Brecht), 1980, r.Magda Bordeianu

  • Gabi în NOI, BĂRBAŢII de Méhes György, 1980, r.Gábor József

  • Interpret, regia artistică, scenariul pe texte de: Eschil, W.Shakespeare, Mihai Eminescu, Ben Jonson, I.L.Caragiale, Goethe, B.Brecht, Jean-Paul Sartre, Ilf şi Petrov, Mircea Horia Simionescu, Edmond Rostand, Lucian Blaga, Camil Petrescu, J.Chr.Gottsched, Maxim Gorki în STRÂNGÂND A VREMII TRUDĂ ÎNTR-UN CEAS, 1980

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack