Teatrul de Stat

Festivalul teatrului scurt

Descriere
Istoric
Ediția 2010

Trupa "Iosif Vulcan"

Stagiunea 2010-2011






ARHIVĂ
Actori
Spectacole
Neagu Mariana
N

MARIANA NEAGU, actriţă


Data şi locul naşterii: 13.01.1949, Maia, judeţul Ilfov

Studii: I.A.T.C. „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1975, clasa prof.Sanda Manu

Necăsătorită.

 

Este la Teatrul de Stat din Oradea din anul 1975. A venit împreună cu trei colegi de an: Ileana Iurciuc, Mircea Constantinescu şi Radu Vaida. De la început, conducerea le-a oferit şansa unui debut consistent – în spectacolul „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian. Ei i-a revenit, conform cu prezenţa ei (tânără, înaltă, subţire, frumoasă, cu reale disponibilităţi atât pentru dramă cât şi comedie) rolul Monei. Au urmat numeroase roluri principale în spectacole valoroase, cum ar fi: Rosetta – „Fântâna Trevi” de G.L.Bernini, Soţia – „Rechizitoriul” de Keskin Yîldîrîm, Tinca III şi Anca – „Casa evantai” de Marin Sorescu, Enea – „Porunca a şaptea” de Dario Fo, Valea – „Aventuriera” de Emil Braghinski, etc., toate sub bagheta regizorală a lui Sergiu Savin. În revista „Familia”, Dumitru Chirilă scria că „Fântâna Trevi” este o certă izbândă artistică”, iar Mariana Neagu „o temperamentală Rosetta”. În rolul dificil din „Casa evantai”, Mariana Neagu a dovedit o bună înţelegere a ingenioasei piese (dramă/comedie) soresciene, integrându-se cu succes trupei.

În regia lui Alexandru Colpacci, a creat câteva roluri excepţionale. Să amintim în treacăt Totina („Astă-seară se improvizează” de Luigi Pirandello), Marusea („Spre stele” de Leonid Andreev), Uliana şi Ţarina („Ţarul Ivan îşi schimbă meseria” de Mihail Bulgakov), Femeia („Diogene câinele” de Dumitru Solomon). Premiat pentru omogenitatea trupei, spectacolul „Astă-seară se improvizează”, primeşte laude perntru toţi interpreţii, iar Mariana Neagu a fost o Totină plină de mister.

După rolul Monei, Szombati Gille Otto a distribuit-o între altele în rolul plin de poezie şi el, al Danei („Şi vor veni nopţi de dragoste...” de Rodica Padina) sau în al temperamentalei Primăriţe din „Interviu” de Ecaterina Orpiu.

A distribuit-o şi Alexandru Darie, în spectacolul „Zece hohote de râs” de Tudor Popescu (o Ortansa în care îmbina savant râsul cu plânsul), Anca Bradu în Martina (personaj complex din „Cimitirul păsărilor” de Antonio Gala) sau în veselul Tândală („Sânziana şi Pepelea” de V.Alecsandri).

În regia lui Victor Ioan Frunză a creat un personaj fermecător: Varia din „A optsprezecea cămilă” de Samuil Alioşin, avându-i alături pe maestrul Octavian Cotescu, fostul ei profesor. Cronicarii au remarcat „momente fericite ale carierei” tuturor celorlalţi interpreţi.

Împrerună cu alt profesor, de data aceasta Ion Cojar, a făcut un rol admirabil, cel al Sarmisegetuzei („Titanic vals” de Tudor Muşatescu), iar cu Dan Alecsandrescu a colaborat la elaborarea unui rol frumos şi bine construit, cel al Fetei din spectacolul „Bătrânul” de Maxim Gorki („o evoluţie remarcabilă” – a scris presa). „O răsfăţată a scenei” – spunea cineva despre Mariana Neagu, care a jucat numeroase roluri, atât în drame, cât şi în comedii. Are, desigur, nostalgia unpor roluri râvnete de orice actriţă, cum este Stephane (jucat în film de Ingrid Bergman) din „Floare de cactus” de Barillet şi Grédy, Ines din specatolul „Uşi închise” de Jean-Paul Sartre sau La Poncia din „Casa Bernardei Alba” de F.G.Lorca.

În anii din urmă, a jucat şi în spectacolul lui Mihai Măniuţiu („Electra”), pe ea interesând-o întotdeauna calitatea şi valoarea regizorală, indiferent de dimensiunea rolului ei. „Mie îmi place să colaborez cu regizorul – spune într-un interviu –, caut să înţeleg ce vrea, nu merg orbeşte”. „Oricum, ideile lui, dacă ştie ce vrea, adaugă mult propiilor mele gânduri”.

Dar unul din rolurile ce pot părea minore, i-a adus enorme satisfacţii umane şi artistice şi mulţi prieteni, începând chiar cu autorul Nelu Ionescu. Este vorba de „Cum s-a întâmplat de-a rămas Catinca fată bătrână”, spectacol pus în scenă, cu netăgăduit fler artistic, de Eugen Ţugulea. „Un spectacol cu prelung succes la public – scrie Dumitru Chirilă – jucat multe stagiuni la rând, un spectacol sentimental, în care Mariana Neagu a realizat unul din succesele certe ale carierei sale.”

Incredibil ce repede trec anii! Mariana Neagu s-a pensionat mult înainte de vreme. Credem că, după cum arată, încă frumoasă, în plină maturitate! – i s-ar fi potrivit câteva din marile roluri din drama clasică sau modernă. Fie şi numai cele cehoviene, Arkadina sau Ranevskaia. Dar...

 

(Ianuarie 2010)

 

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea

 

  • Precupeaţă, Vânzătoare de ziare şi Infirmieră în PLOŞNIŢA de V.Maiakovski, 1974, r.Alexandru Colpacci

  • Mona în STEAUA FĂRĂ NUME de Mihail Sebastian, 1975, r.Szombati Gille Otto

  • Malloy în BOMBA ZILEI de Ben Hecht şi Charles McArthur, 1976, r.Szombati Gille Otto

  • Rosetta în FÂNTÂNA TREVI de Gian Lorenzo Bernini, 1976, r.Sergiu Savin

  • Dana în CÂND IARBA ARE CHIP DE OM (ŞI VOR VENI NOPŢI DE DRAGOSTE) de Rodica Padină, 1976, r.Szombati Gille Otto

  • Mariusa în SPRE STELE de Leonid Andreev, 1976, r.Alexandru Colpacci

  • Enea în PORUNCA A ŞAPTEA: FURĂ CEVA MAI PUŢIN de Dario Fo, 1977, r.Sergiu Savin

  • Geta Plăcintă în PIATRĂ LA RINICHI de Paul Everac, 1977, r.Szombati Gille Otto

  • Zâna Codrului în SÂNZIANA ŞI PEPELEA de Vasile Alecsandri, 1977, r.Sergiu Savin

  • Interpret în AŞA E VIAŢA, 1977, r.Ion Mâinea

  • O femeie de stradă şi Madam Bălăloiu în CAPUL DE RĂŢOI de George Ciprian, 1978, r.Sergiu Savin

  • Gabi în ALIBI de Ion Băieşu, 1978, r.Alecu G.Croitoru

  • Olga în ÎNCURCĂ-LUME de A. de de Herz, 1978, r.Farkas Ştefan şi Ion Mâinea

  • Totina în ASTĂ-SEARĂ SE IMPROVIZEAZĂ de Luigi Pirandello, 1978, r.Alexandru Colpacci

  • Betti în MICII FARISEI de Dimitris Psatas, 1978, r.Szombati Gille Otto

  • Afrodita în RHESOS (REGELE TRAC) de Euripide, 1979, r.Sergiu Savin

  • Lucreţia Otis în FANTOMA CU BRETELE de Mircea Bereş, 1979, r.Mircea Cornişteanu

  • Alegător în O SCRISOARE PIERDUTĂ de I.L.Caragiale, 1979, r.Alexandru Colpacci

  • Catinca în CUM S-A FĂCUT DE-A RĂMAS CATINCA FATĂ BĂTRÂNĂ de Nelu Ionescu, 1980, r.Eugen Ţugulea

  • Soţia în RECHIZITORIUL de Keskin Yîldîrîm, 1980, r.Sergiu Savin

  • Otilia în DULCEA IPOCRIZIE A BĂRBATULUI MATUR de Tudor Popescu, 1980, r.Mihai Lungeanu

  • Femeia în DIOGENE CÂINELE de Dumitru Solomon, 1980, r.Alexandru Colpacci

  • Primăriţa în INTERVIU de Ecaterina Oproiu, 1980, r.Szombati Gille Otto

  • Fata în BĂTRÂNUL de Maxim Gorki, 1981, r.Dan Alecsandrescu

  • Uliana şi Ţarina în ŢARUL IVAN ÎŞI SCHIMBĂ MESERIA de Mihail Bulgakov, 1981, r.Alexandru Colpacci

  • O săteancă în SNOAVE CU MĂŞTI de Ion Lucian şi Virgil Puicea, 1981, r.Ion Lucian

  • Tinca III şi Anca în CASA EVANTAI de Marin Sorescu, 1981, r.Sergiu Savin

  • Fler în PĂLĂRIA FLORENTINĂ de Eugène Labiche, 1982, r.Zoe Anghel Stanca

  • Proserpina în spectacolul coupé FRUMOASELE SABINE şi CALUL ÎN SENAT de Leonid Andreev, 1982, r.Sergiu Savin

  • Lady Milford în INTRIGĂ ŞI IUBIRE de Fr.Schiller, 1982, r.Zoe Anghel Stanca

  • Sarmisegetuza în TITANIC VALS de Tudor Muşatescu, 1983, r.Ion Cojar

  • Interperet în ALE VIEŢII VALURI de Tudor Muşatescu, 1983, r.Ion Cojar

  • Lulau în MIRACULOASA CARIERĂ (CARIERA UNUI PUŞCĂRIAŞ) de Tauno Yliruusi, 1983, r.Eugen Ţugulea

  • Claudine în SOŢUL PĂCĂLIT (GEORGE DANDIN) de Molière, 1984, r.Ion Mâinea

  • Interpret în DIVERTISMENT ’84, 1984, r.Gábor József şi Gábor Kati

  • Varia în A OPTSPREZECEA CĂMILĂ (ÎN TOATE TIMPURILE IUBIREA) de Samuil Alioşin, 1984, r.Victor Ioan Frunză

  • Săteancă în SATUL BLESTEMAT de Mircea Bradu, 1984, r.Sergiu Savin

  • Lucreţia Borgia în EXAMEN DE BACALAUREAT (FATA MORGANA) de Dumitru Solomon, 1985, r.Victor Ioan Frunză

  • Interpret în MAI UN CÂNTEC, MAI O GLUMĂ, 1985, r.Gábor József şi Gábor Kati

  • Stéphane în FLOARE DE CACTUS de Barillet şi Grédy, 1986, r.Farkas Ştefan

  • Nectara în PLOUĂ LA SOVATA (STRESS) de Mircea Radu Iacoban, 1986, r.Dan Alecsandrescu

  • Ortansa în ZECE HOHOTE DE RÂS de Tudor Popescu, 1987, r.Alexandru Darie

  • Madonna Violante în VICLENIILE DRAGOSTEI (HUHUREZUL) de Giovanni Maria Cecchi, 1988, r.Sergiu Savin

  • Ada Ferguson în CUM SE CUCERESC BĂRBAŢII (PENELOPA) de Somerset Maugham, 1988, r.Farkas Ştefan

  • Reta Stoleru în CAMERA DE ALĂTURI de Paul Everac, 1988, r.Ion Mâinea

  • Valea în AVENTURIERA de Emil Braghinski, 1988, r.Sergiu Savin

  • Eleonora Axente în VALSUL DE LA MIEZUL NOPŢII de Viorel Cacoveanu, 1989, r.Nicoleta Toia

  • Hélėne Grosbois în O PETRECERE DE POMINĂ de Pierre Chesnot, 1989, r.Laurian Oniga

  • Agatha Posket în SECRETUL FAMILIEI POSKET de Arthur W.Pinero, 1990, r.Ion Mâinea

  • Doamna Lucia d’Alvadorez în MĂTUŞA LUI CHARLEY de Brandon Thomas, 1990, r.Eugen Mercus

  • Tamara în CĂUTĂM URGENT GINERE COMUNIST (MANDATUL) de Nikolai Erdman, 1991, r.Cornel Mihalache

  • Doamna Eynsford Hill în PYGMALION de G.B.Shaw, 1992, r.Eugen Harizomenov

  • Argentina în TREI GEMENI VENEŢIENI de Antonio Mattiuzzi zis Collalto, 1993, r.Cristian Ioan

  • Floarea în NEMURITORUL IONEL de Denc Şerban Codrin Denc, 1993, r.Mihai Lungeanu

  • Regina Guinevre în UN YANKEU LA CURTEA REGELUI ARTHUR de Mark Twain, 1993, r.Eugen Harizomenov

  • Martina în CIMITIRUL PĂSĂRILOR de Antonio Gala, 1994, r.Anca Bradu

  • Tândală în SÂNZIANA ŞI PEPELEA de Vasile Alecsandri, 1994, r.Anca Bradu

  • Asistent regie în TACHE, IANKE ŞI CADÂR de Victor Ion Popa, 1995, r.Mihai Fotino

  • La Poncia în CASA BERNARDEI ALBA de Federico Garcia Lorca, 1996, r.Irina Popescu-Boieru

  • Phisignata şi Al doilea bărbat din partidul umbrelor în PROCES PENTRU UMBRA UNUI MĂGAR de Friedrich Dürrenmatt, 1997, r.Cristian Ioan

  • Daria Petrovna în INIMĂ DE CÂINE de Mihail Bulgakov, 1997, r.Vitalii Lupaşcu

  • Tasia în DACĂ DRAGOSTE NU E… de Elena Preda şi Eugen Ţugulea după romanul lui Marin Preda, 1998, r.Eugen Ţugulea

  • Femeia I, Bătrâna I în ADUNAREA FEMEILOR de Aristofan, 1998, r.Eugen Harizomenov

  • Ines în UŞI ÎNCHISE de Jean-Paul Sartre, 2000, r.Alina Hiristea

  • Zoia Duduleanu în GAIŢELE de Alexandru Kiriţescu, 2000, r.Ion Ciubotaru

  • Mătuşa I, Doamna I în IVONA, PRINCIPESA BURGUNDIEI de Witold Gombrowicz, 2002, r.Alina Hiristea

  • Helena în VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ de William Shakespeare, 2003, r.Ion Sapdaru

  • Aftinia în SOACRA CU TREI NURORI după Ion Creangă, 2003, r.Gavril Borodan

  • Rol în cor în ELECTRA după Sofocle şi Euripide, 2004, r.Mihai Măniuţiu

  • Rol în Corul evreiesc în SHOAH. VERSIUNEA PRIMO LEVI, scenariul de Mihai Măniuţiu după interviuri cu Primo Levi, 2004, r.Mihai Măniuţiu

  • Mama vitregă în CENUŞĂREASA, după Charles Perrault şi Fraţii Grimm, 2007, r.Eugen Ţugulea

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack