MĂRIA-SA BĂRBATUL - comedie în trei acte (nouă tablouri) -
Autor: Fehér Klára
Traducerea: Maria Coroianu şi Magda Cadar
Data premierei: 22 decembrie 1962
Regia artistică: Corneliu Zdrehuş
Scenografia: Tatiana Manolescu Uleu
Intermezzo-uri muzicale: Mihai Vasilescu
Care este rolul bărbatului şi al femeii în căsnicie? Cum se pot împleti profesia şi familia? Cum pot fi rezolvate problemele de zi cu zi? Iată câteva dintre întrebările pe care le ridică această piesă. Inspirată din viaţa unei familii în care mai persistă judecăţi anacronice, „Măria Sa... Bărbatul” dezbate problema egalităţii dintre bărbat şi femeie. Comedia ţinteşte acei borbaţi care nu recunosc emanciparea femeii şi continuă să se considere o „coroană a creaţiunii” (titlul original al piesei). Scriitoarea maghiară satirizează pe „Măria Sa... Bărbatul” care aprobă drepturile femeii doar în declaraţii de principii, caz ilustrat de Akos, care nu se împacă deloc cu faptul că soţia îi este şef.
Cea mai mare parte a conţinutului ideatic al piesei este exprimat de Eva, secretara lui Akos. Ea ştie ce sunt ispitele şi îndoielile, dar şi ce înseamnă să fii cinstit în adevăratul sens al cuvântului. De aceea, este cu atât mai veridică hotărârea ei finală de a-l ajuta pe Akos să-şi regăsească liniştea şi fericirea în sânul familiei, alături de soţie şi copil.
Distribuţia:
Perlaki: George Şimonca Eva: Genoveva Matici Akos: Ricardo Colberti Bărbatul grav: Valentin Avrigeanu Klari: Alla Tăutu Zsofi: Ana Popa Buzea Sora: Doina Urlăţeanu Funcţionarul: Grig Schiţcu Profesorul: Constantin Simionescu Gospodina: Anca Miere Chirilă Vânzătoarea: Doina Ioja Vasiu Fetiţa: Alina Vasilescu Băieţaşul: Dan Trifănescu Secretara: Simona Constantinescu Plasatoarea: Deda Graur Ulveczky: Marcel Segărceanu Torma: Octavian Uleu Feri: Ioan Pater